רחל ארליך

רחל ארליך

צילמתם? – הבנתם! – הרצאה בכנס "יוצרים חינוך"

לא מזמן השתתפתי ביום פיתוח מקצועי של אחד ממינהלי משרד החינוך בעיר גדולה במרכז הארץ. על השולחנות בכניסה למקום האירוע חיכה כיבוד קל למשתתפים (תמונת הכיבוד בראש הפוסט). כיבוד קל אינו עניין מפתיע, אבל כשרואים שהנושא לשמו התכנסנו הוא "קידום בריאות בחינוך", שהיום כולל פעילויות כמו "בריאות היא לב החינוך" ו"סודות המזון, משקל ואריכות חיים" – מרגישים שיש פה פרדוקס.

מהו פרדוקס? – אני מניחה שמתי שהוא הבנתי. מניחה שלא ההגדרה המילונית של המילה היא זו שעזרה לי להבין. לא ההגדרה "טענה שסותרת את עצמה, אמת שכוללת סתירה" (אאוריקה) ובטח שלא "אמירה או תוצאה שמתקיימת בחינה לוגית ושנראית נכונה אך לכאורה לא מתאימה לעקרונות מקובלים או לשכל הישר (ויקימילון)". למען הדיוק: אם הבנתי את ההגדרה המילולית, כנראה שכבר ידעתי להבחין בפרדוקס כשמציירים לי אותו.

המשגה היא אתגר

מושגים הם עניין מסובך. אי אפשר לראות אותם, ולכן קשה להגדיר אותם, ויותר מזה – קשה להבין אותם. בוודאי שקשה להבין את מלוא קשת המשמעויות שלהם.

פעמים רבות אנחנו משתמשים ב"שמש אסוציאציות" כדי להעלות פנים שונות של מושג מורכב. אני רוצה להציע דווקא את הגידול האבולוציוני שצמח על כף היד של המין האנושי במאה ה-21, הלא הוא מצלמת הסמארטפון.

רוצים להבין מושג? – צלמו אותו

את הפעם הראשונה בה שלחתי תלמידות לצלם מושגים ברחובות ירושלים תיארתי בפוסט "דברים שרואים משם". מאז השתמשתי בטכניקה הזו עם מורים בתוכנית "אמירים" ובמסלולי מחוננים, כאשר דברתי אתם על מושגים. בפעמים הראשונות צילמנו זמן ודרך (ומשם יצאנו ליצירת מפות מושגים). בפעם האחרונה ביקשתי מהמורים לכתובעל פתק מושג מתחום הדעת שלהם, ערבבתי את הפתקים וחילקתי אותם באופן מקרי. הקצבתי לצילום 10 דקות. כמובן, איתגרתי גם את עצמי: צילמתי מושגים מתחומים שונים. את כל התמונות אפשר לראות במצגת ובלוח הפינטרסט.

על מה להקפיד* **?

צ'קליסט לפעילות מוצלחת

*זו הרשימה שלי. בפולנית היא בטח נשמעת טוב יותר

**ואם עליתם על עוד משהו שפספסתי – בשביל זה בדיוק יש מקום לתגובות בסוף הדף

זהו.

את התמונות שצולמו בידי מבוגרים (מורים שונים ואני) ניתן לראות בלוח הפינטרסט הזה.

אשמח מאד אם תבחרו לשלוח את הפוסט לכל מורה שתרצו. ואם עשיתם עם זה משהו – אנא, ספרו. אין כיף גדול יותר מלדעת שרעיונות עוברים הלאה!

~~~

אם אהבת את הפוסט, אולי יעניין אותך לקבל עדכון כשיוצא פוסט חדש? (מבטיחה לא להציק, ולא לשלוח דברים אחרים)

2 תגובות

  1. כל כך עמוק וחכם. הכי אהבתי את צילום המושג בשנית אחרי הלמידה.
    תודה !!

    1. תודה, מרב יקרה! הבעיה היחידה ברעיון לצלם שנית היא שהרעיון מיועד לאנשים מסודרים (לא כמוני… אולי כמוך?) – כמובן, זו דרך פשוטה ויעילה לראות את השפעת הלמידה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן