• ראשי
  • הבלוג ואני
  • מחוננים
  • חינוך
  • הוראת הסטוריה
  • מן הגורן ומן היקב
  • הרצאות
  • נהיה בקשר?
  • ראשי
  • הבלוג ואני
  • מחוננים
  • חינוך
  • הוראת הסטוריה
  • מן הגורן ומן היקב
  • הרצאות
  • נהיה בקשר?
אירועים מחוננים
יש שכל, יש דאגות: כתבה במגזין "נשים", תשרי תשף
ראשי » מחוננים » יש שכל, יש דאגות: כתבה במגזין "נשים", תשרי תשף

יש שכל, יש דאגות: כתבה במגזין "נשים", תשרי תשף

13 באוקטובר 2019

זה התחיל בהודעה שקיבלתי מחגית ששר.

אני עורכת מגזין "נשים", היא כתבה לי, ואני עוקבת אחר הפוסטים שאת מעלה ונהנית. רציתי לשאול האם תסכימי להתראיין אצלנו.

ומה? – חשבתי בלבי (ואלה שמכירות כמוני את "דו-קרב" של דויד גרוסמן מבינות לבד שזה קיצור של "ומה חשבת? את מציעה לי להתראיין למגזין שיש לו תפוצה שהבלוג שלי יכול רק לחלום עליה, ואני אגיד לא?"), והסכמתי בנימוס.

זה היה תהליך מרתק.

שיחות טלפון, ופגישת בית-קפה באוגוסט עמוס הילדים-בחופשה עם הדס גולדין – הכתבת המוכשרת של "נשים", ועוד טלפון ועוד ווטסאפ – לברר, לדייק, להסביר בדיוק. לכתוב זה קל. להסביר לכותבים אחרים – קשה יותר.

הדס עשתה עבודה נהדרת, וכך יצא שקיבלתי מתנה לחגים:

גליון חדש של "נשים" לתשרי, שהוא גם ספטמבר

ושעם כל חיבתי לאודהליה ברלין אני מודה שמה שראיתי לראשונה בשער זו דווקא הפינה השמאלית התחתונה…:

והכתבה עסקה – לא במתקשים (ויש), לא בתקציבים (ויש, רק שלא תמיד במקומות הנכונים), לא בכיתות העמוסות או במורים הקורסים או בהורים הכועסים – אלא, פשוט, במחוננים.

תענוג.

אפילו הצילומים עברו בשלום, הודות לאולפנת טליה למחוננות ולמצטיינות – האולפנא המיוחדת בה התנסיתי לראשונה בהוראה כזאת.

והנה הכתבה כולה, בגירסה דיגיטלית נוחה.

פעם בשבועיים-שלושה אני מעלה פוסט חדש פה, בבלוג. שאשלח לך הודעה למייל כשזה קורה?

פורסם ב: מחוננים
« הקודם
הבא »

9 תגובות

  1. אסנת 16 באוקטובר 2019 בשעה 17:58 הגב

    אני פוגשת כמה הורים שלווים את הפערים הללו. אנחנו אישית הופנו לאיבחונים פסיכולוגיים, פסיכיאטר ההרפתקאות שונות. ולוקח זמן להבין את הפערים הללו. מציעה שריון שיש אבחוני מחוננים ותוכניות לנסות לתת שם ליווי או לעשות חשיפה שם גם על הפערים ומה ניתן לעשות. עד שלמדנו את זה עברנו המון. יעוץ כזה או הכוונה למאגר מטפלים ומבינים שקשורים למחוננים וצעירים בתחום יכול להפחית הרבה עוגמת נפש וקשיים לילד, להורים ולמשפחה

    • רחל ארליך 17 באוקטובר 2019 בשעה 13:05 הגב

      תודה, אסנת!
      אני מסכימה אתך שלעתים קרובות הלמידה הזו איטית וגובה מחיר. מדובר באוכלוסיה קטנה ומאד מגוונת, ולא תמיד קל לזהות את המחוננות כשהיא מלווה בקושי. יש צורך במודעות, ונראה לי שהיא הולכת וגדלה.
      גם במסגרות האגף מתחילים לתת מענה להורים, בדרכים שונות. העניין הוא שהמענה ניתן למי שאותר, ויוצא שמי שנופל בין הכסאות הוא מי שקשה לו יותר… את משאירה לי חומר למחשבה, על מה אפשר אולי לעשות יותר או אחרת.
      תודה שכתבת. חג שמח!

  2. שולי 14 באוקטובר 2019 בשעה 16:30 הגב

    טוב את יודעת שיש לי עניין עם המחוננות בכל מיני רבדים. אבל מה שהכי תפס אותי בבטן היה המשפט ״פעמים רבות תלמידות אומרות לי שהן אובחנו בטעות, ואני יודעת שהן מכינות את האליבי לכשלון שלהן , כשהוא יגיע […] מחוננים התרגלו לקבל מחמאות בלי להתאמץ ותמיד יהיה להם את החשש שאולי יום אחד הם יפסיקו להצליח. הרי במובן מסוים ההצלחה לא שלהם והם לא יכולים ממש לאחוז בה.״
    אני הייתי ילדה שאובחנה המחוננת ולמדתי פעם בשבוע בבית ספר למחוננים. אני לא אדם שיודע לשחזר זכרונות, אבל התחושה הזו שעליי להקטין את עצמי, לא להגיע ל 100 כי אחר כך יצפו שאמשיך תמיד לקבל מאות, טבועה בי עמוק מאד.
    בכלל כל הנושא של הצלחה וכשלון הוא נושא מורכב, לטעמי לא ידעו פעם לחזק אותנו על התהליך והדרך שעברנו והתמקדו בציון ( וזו אולי בכלל בעיה שמוטמעת בעצם מתן ציונים?).
    זה בטח מורכב מאד פרמטרים אישיים, אבל משהו מעניין שעוד אחשוב עליו…
    וכל הכתבה בכללותה מעניינת מאד

    • רחל ארליך 15 באוקטובר 2019 בשעה 11:51 הגב

      "אני לא אדם שיודע לשחזר זכרונות", את כותבת, אבל ההתנהלות שבעקבות הזכרון עוד חיה בך.
      בשבוע שעבר, במסגרת פגישת עבודה, סיפרה לי אשת חינוך כי כילדה למדה שנה אחת במסגרת למחוננים, מה שפגע בקשריה החברתיים. היא התחננה לעזוב, ומאז – אמרה – עד סוף שנותיה בבית הספר הקפידה שלא לקבל יותר מ-85, כדי שחלילה לא ישלחו אותה שוב למסגרת כזאת. ואני שמעתי בדבריה הדים לשיחות אחרות, רבות כל כך… ועכשיו, כשאני קוראת אותך, מצטרפת עוד אחת לאוסף החוויות הזה ששומר מרחק מהצלחה. כדי שלא יצפו מאיתנו, כדי שלא נצפה מעצמנו.
      חושבת ש(גם) זה מפעל חיים: להבין מה מההצלחה שייך לי ומה לא. אומרים שאנשים לומדים מהישגים. אני לא בטוחה. חושבת שפעמים רבות מדי הישג הוא משהו שתולים על הקיר, לא מנתחים את סיבותיו ומשמעויותיו, לא באמת משייכים אותו לעצמנו באופן שיהיה כלי לשימוש עתידי.
      תודה, שולי, שכתבת. כרגיל, השארת לי חומר למחשבה. חג שמח!

  3. ריבי 14 באוקטובר 2019 בשעה 11:25 הגב

    כתבה נפלאה וראויה! כתמיד אני מצרה שאני נחשפת לכך אחרי ששתי המחוננות שלי כבר עברו את המסלול הזה (למרות שאני רואה הרבה מאפייני אופי גם אחרי שמסגרת הלימודים כבר הסתיימה). אני בונה על להיות סבתא למחוננים…. 🙂

    • רחל ארליך 15 באוקטובר 2019 בשעה 11:45 הגב

      תודה, ריבי יקרה. כן, יש מאפיינים שממשיכים הלאה. גם אני רואה אותם על הילדים שלי, שבגרו (וגם על המבוגרים שסובבים אותי).
      וסבתאות למחוננים נשמעת לי הרבה יותר קלה מהורות (-: כמו שאומר גיסי: סבא זה ראשי תיבות של סמכות בלי אחריות, וסבתא – של סמכות בלי טיפת אחריות

      • ריבי 16 באוקטובר 2019 בשעה 9:20 הגב

        דייי! זה מעולה! הגדרה נהדרת שישר עושה חשק לההפך לסבתא…( מזל שהבנות שלי לא קוראות פה)

  4. חן סיון 13 באוקטובר 2019 בשעה 17:14 הגב

    אויש, איזו תגובה ארוכה כתבתי והלכה לאיבוד…
    חייבות להיפגש
    .
    בינתיים בקיצור, מה זה התפתחות א-סינכרונית?

    • רחל ארליך 15 באוקטובר 2019 בשעה 11:43 הגב

      המונח "התפתחות א-סינכרונית" מתאר מצב שבו ילד מתפתח בתחומים שונים בקצב שונה ביחס לעצמו, וביחס לגילו. כך, למשל, ילד בן שש יכול להיות בן חמש מבחינה קוגניטיבית, בן שש מבחינה גופנית ובן שבע מבחינת התפתחותו הרגשית. למעשה, כל הילדים מתפתחים א-סינכרונית, אבל אצל רובם יש וויסות, והם "סביב" גילם האמיתי.
      העניין אצל מחוננים הוא שלעתים קרובות יש פער גדול מאד בין ההתפחות הקוגניטיבית – בה הם ממש מבוגרים לגילם – לבין התפתחות רגשית או חברתית, בה הם מתאימים לגילם או צעירים יותר,והפער הזה בולט מאד, ומבלבל – אותנו ואותם: איך זה יכול להיות שילד שמתכנן מהלכי שחמט כמו מבוגר מגיב לכשלון כמו ילד. איך יתכן שילד שמקבל 100 בחשבון לא מצליח לקרוא או לכתוב משפט פשוט? – ומכיון שהרמה הקוגניטיבית כל כך גבוהה, אנחנו מצפים מהם שיתנהגו בהתאם אליה, ולא יהיו "ילדותיים", אבל הם ילדים ופעמים רבות פשוט מתנהגים בהתאם לגילם, רק חושבים הרבה מעבר לכך.

השארת תגובה

ביטול

נעים מאד!

אני רחל.

רוב חיי ארליך (אם כי התחלתי שפירא).
מדריכה באגף למחוננים ולמצטיינים במשרד החינוך, ומתהדרת בהסטוריה דו-עשורית של חינוך ושל הוראת הסטוריה, ועוד כמה דברים בסביבה. רוצים לדעת עוד? – חשדתי שכך יהיה, ולכן הקדשתי לזה עמוד מיוחד

מה אפשר למצוא פה?

פוסטים על מחוננים, ועל מה שמביאה אתה המחוננות – לילד ולסביבתו

פוסטים על חינוך והוראה בכלל, ועל מערכת החינוך בפרט

פוסטים שעוסקים בהוראת הסטוריה ולפעמים גם בהסטוריה בעצמה

ופוסטים בנושאים אחרים, פשוט משום שעניין אותי לכתוב עליהם

ויש פה גם הרצאות שהעברתי בחדרי מורים ובהשתלמויות ועוד (רוצים גם? ככה מתאמים, ואני מגיעה בשמחה!)

אז מה שונה בהם, במחוננים, שכל אחד יכול לראות?
מחוננים: הסטריאוטיפים, והילדים שמאחוריהם
פרפר בשדה חרציות. מחפשים חברים או מחכים שהם יגיעו לבד?
על כישורים חברתיים של ילדים
עדכני אותי כשאת מעלה פוסט חדש!

חינוך בעולם משתנה. איך עושים את זה נכון?
איפה כתבת על…
Theme by Pojo.me - WordPress Themes
Design by Elementor
Recommended
Recommended
סוכות: החג שמתרגל לי את שריר הגמישות
ליל חג.נרות דולקים, שולחן ערוך לסעודה (עם חברים, כבר שנים…
גלילה לראש העמוד
דלג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס