רחל ארליך

רחל ארליך

מבחן איתור מחוננים – לבית הספר העל יסודי: כל מה שחשוב לדעת

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
מבחן קרני לאיתור מחוננים בחטיבת הביניים (אילוסטרציה)

בימים אלה מתקיימת הרשמה למבחני איתור של האגף למחוננים לקראת הלימודים בחטיבת הביניים (מבחני קרני).

למי הם מיועדים, מי לא צריך אותם, ואיך מתקבלים לתוכניות ולמסגרות של האגף למחוננים ולמצטיינים בחינוך העל יסודי? – כל התשובות והקישורים – כאן.

מהם מבחני האיתור?

האגף למחוננים ולמצטיינים מקיים מסגרות ותוכניות טיפוח שונות לתלמידים שהישגיהם נמצאים ב-20% העליונים של מערכת החינוך. חלק מהתוכניות מצריכות איתור על ידי זכיין העורך מבחנים עבור האגף, במסגרתו מאותרים כ-3ֵֵ% שציוניהם הגבוהים ביותר – כמתאימים למסגרות ולתוכניות הטיפוח למחוננים, וכ-5% הבאים – כמתאימים למסגרות המצטיינים.

חשוב להבחין: מכון קרני עורך, מלבד מבחני האיתור למחוננים, גם מבחני הכוון לבתי ספר רבים. מבחני ההכוון אינם נחשבים כאיתור לצורך קבלה למסגרות האגף. גם אבחון פרטי לא מהווה בסיס להצטרפות למסגרות ולתוכניות שמפעיל האגף למחוננים.

עוד מידע על תהליך האיתור בחינוך העל-יסודי – בפורטל הורים של משרד החינוך

למי מיועדים המבחנים, ומי לא צריך להיבחן?

המבחנים מיועדים למי שרוצה ללמוד במסגרות ובתוכניות של האגף בבית הספר העל יסודי (כיתות מחוננים, מרכזי מחוננים, נבחן צעיר, בית הספר הווירטואלי, תוכניות מדעני העתיד).

אבל

לא כל אחד צריך להיבחן.

צריכים להיבחן

  • מי שלא נבחנו או שנבחנו ולא אותרו בבית הספר היסודי, וכן מי שאותרו כמצטיינים ורוצים לנסות שוב, כדי להתקבל לתוכניות מחוננים
  • מי שאותרו כמחוננים בבית הספר היסודי, למדו במרכז מחוננים או שכלל לא השתתפו בתוכניות ההעשרה, ורוצים ללמוד בכיתת מחוננים בחטיבת הביניים

לא צריכים להיבחן

  • תלמידי כיתות ה-ו בשנת תשף, שלמדו בבית הספר היסודי בכיתת מחוננים (תלמידים כאלה יכולים ללמוד בכיתת מחוננים בחטיבת הביניים ובחטיבה העליונה ללא מבחן נוסף. תלמידים שלומדים בשנת תשף בכתה ד ומטה יצטרכו להיבחן לקראת חטיבת הביניים גם אם למדו בכיתת מחוננים ביסודי)
  • תלמידים שאותרו בעבר (בבית הספר היסודי) ולא רוצים ללמוד בכיתת מחוננים בחטיבת הביניים או בחטיבה העליונה. תלמידים אלה זכאים להמשיך במרכז המחוננים שלמדו בו, וכן להצטרף לתוכניות אחרות של האגף במהלך לימודיהם בבית הספר העל-יסודי, על סמך האיתור של בית הספר היסודי (פרטים על תהליכי הקבלה לתוכניות השונות – בהמשך)
  • תלמידים שלא נבחנו מעולם, או שנבחנו ולא אותרו, ורוצים ללמוד במסגרת אקדמיה בתיכון או תוכניות מדעני העתיד – אלה תוכניות שיש להן מסלול מיון משלהן, והן לא מחייבות איתור של האגף למחוננים

בקיצור,

מה צריך כדי להתקבל למסגרות ולתוכניות של האגף למחוננים בחינוך העל-יסודי?

כיתות מחוננים

איתור כמחוננים ביסודי + למידה בכיתת מחוננים ביסודי (לתלמידי כיתה ה-ו תשף), ובנוסף – ראיון קבלה

או

איתור כמחוננים בכיתה ו – במקרה של תלמידים שלא אותרו בעבר, תלמידים שאותרו ביסודי אבל למדו במרכז מחוננים, ותלמידי כיתה ד תשף והצעירים מהם), ובנוסף – ראיון קבלה

למידע נוסף ולרשימת כיתות המחוננים

מרכזי מחוננים

איתור כמחוננים בכל שלב:

ילדים שאותרו ביסודי, לומדים במרכז מחוננים ורוצים להמשיך בו – לא צריכים להיבחן שוב.

ילדים שלא אותרו בעבר ורוצים להצטרף למרכז מחוננים – צריכים להיבחן בכתה ו, ואם אותרו כמחוננים – יוכלו להצטרף למרכז בכתה ז, על בסיס מקום פנוי וראיון קבלה.

למידע נוסף ולרשימת מרכזי המחוננים

בית הספר הווירטואלי בחטיבת הביניים

איתור כמחוננים או כמצטיינים בכל שלב (כן, זה חדש: השנה האגף פותח קורסים לתלמידים שאותרו כמצטיינים). תלמידים שאותרו ביסודי לא צריכים בחינה נוספת.

למידע נוסף על בית הספר הווירטואלי, כולל מידע על הקורסים וקישור לרישום

תוכניות מבית "מדעני העתיד" (אלפא, אודיסיאה, אידיאה) –

לתוכניות אלה יש תהליך איתור משלהן. לא חייבים איתור של האגף כתנאי מקדים.

לדף הבית של מרכז מדעני העתיד

היבחנות מוקדמת בבגרות כ"נבחן צעיר" –

איתור כמחוננים או כמצטיינים בכל שלב.

לנהלים ופרטים לגבי זכאות ל"נבחן צעיר", בחוזר מנכ"ל

אקדמיה בתיכון

עמידה בתנאי הסף של האוניברסיטאות, כולל קורסים מקדימים במידת הצורך, ומבחן – לתלמידים שבית ספרם אינו משתתף בתוכנית. אין חובת איתור של האגף כתנאי מקדים.

התוכנית מתחילה בכתה י, אבל תלמידים שאותרו על ידי האגף, וכן תלמידים המגלים הצטיינות מיוחדת (כפוף להמלצת ביה"ס), יכולים להתחיל ללמוד במסגרת התוכנית כבר בכיתה ט.

לפרטים נוספים ולרשימת המוסדות האקדמיים המפעילים תוכנית "אקדמיה בתיכון" (תוכנית הלימודים לתשף עדיין לא מעודכנת בקישור זה במלואה. תתעדכן בימים הקרובים)

ומה לגבי מסגרות ותוכניות ייחודיות אחרות לחטיבת הביניים ולחטיבה העליונה, שלא מוזכרות כאן?

בדף זה פירטתי את המסגרות והתוכניות שהאגף למחוננים מפעיל, או שותף בהפעלתן, ויש להן מערך איתור ארצי.

יש מסגרות ותוכניות נוספות שהאגף שותף להן – כיתות נחשון, תוכנית אמירים בבתי הספר, תוכניות קדם-עתידים וחינוך לפסגות ועוד – הן לא מופיעות בפוסט זה מאחר שהכניסה אליהן אינה תלויה במבחני האיתור של האגף. יופיעו בעתיד בפוסטים אחרים.

יש כיתות נוספות שפונות לתלמידים מצטיינים, ואינן מופעלות על ידי האגף למחוננים: כיתות מופ"ת, עתודה מדעית טכנולוגית וכיתות מצויינות שמופעלות באופן עצמאי בבתי ספר. לאלה אייחד פוסט נפרד בימים הקרובים.

יש תוכניות נוספות שפונות לתלמידים מצטיינים: תוכניות של מצויינות עירונית, תוכנית בר-אילן ללימודי מתימטיקה, תוכניות של מכון דוידסון ועוד. כל אלה אינן קשורות לאגף למחוננים, ולכן לא התייחסתי אליהן בפוסט זה.

לרוב התוכניות שהפוסט לא עוסק בהן יש תהליכי קבלה משלהן, ניתן לקרוא על כך באתרים שלהן.

פינת התכל'ס: איך נרשמים למבחן?

למבחן רגיל – הרשמים באתר מכון קרני

למבחן בתנאים מותאמים או בשפה מותאמת – קוראים את המידע ופותחים פניה בפורטל הורים של משרד החינוך

ההרשמה עד 31.12 בכל שנה.

מקווה שהפוסט סייע לך למצוא את המידע שחיפשת.

עוד פוסטים שקשורים לתהליך האיתור – כאן, בבלוג:

איתור מחוננים – האם מחוננות היא כתר? – פוסט על משמעות המחוננות ועל מבחני האיתור

הגיעה תשובה ממבחן האיתור, מה עכשיו? – על האפשרויות השונות שעומדות בפני מי שלא אותרו כמחוננים

על מחוננים: הסטריאוטיפים, והילדים שמאחוריהם – כי בכל סטריאוטיפ יש גרעין של אמת, אבל חשוב להבדיל בינו לבין הילד האמיתי

ואשמח מאד לדעת:

מה עוד יעניין אותך?

מה לא ברור בפוסט וצריך הבהרה נוספת?

האם יש לך נסיון עם אחת המסגרות, או מידע נוסף, שיסייע להתמצאות בנבכי המסגרות השונות?

ניתן להשאיר תגובות כאן, למטה, או לשלוח לי מייל ל imabto@gmail.com

***

קרדיט לתמונה: Green Chameleon on Unsplash

חדרי בריחה ומערכת החינוך

כשהתחיל טרנד חדרי הבריחה בבתי הספר, וקבוצות מורים מלאו תמונות וסיפורי גבורה והצלחה, התמלאתי שמחה רבה ועצב רב גם יחד. שמחה רבה

הילד אותר כמחונן. מה הכתר הזה אומר עליו? איך מכינים ילדים למבחני איתור למחוננות?

איתור מחוננים: האם מחוננות היא כתר?

הגיע מכתב מהאגף למחוננים, ובו התבשרתם שהילד אותר כמחונן. מה עשיתם עם המכתב? תליתם על המקרר? מיסגרתם עותק לסבא וסבתא? שלחתם לכל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן