רחל ארליך

רחל ארליך

איפה אפשר ללמוד הוראת מחוננים ומצטיינים? – כל האפשרויות

ילד לומד על כדור הארץ

"ברור שכיף לשבת בכיתה ולקבל ציונים טובים בלי להתאמץ, אבל אם המורה תגיד שוב את מה שידעתי עוד לפני שהגעתי לבית הספר הבוקר – אני אתחיל לצרוח".

להיות מורה של מחוננים ומצטיינים זה כיף מעייף. מורות ומורים במרכזי מחוננים ובכיתות מחוננים נוטים לחייך כשהם מספרים על העבודה שלהם. אני מבינה אותם: גם אני מחייכת. אבל כולנו יודעים שמדובר בהוראה שמצריכה התמחות מיוחדת. "גמרת? אז תעשי עוד עמוד של תרגילים" או "אז תעזור למי שעוד לא סיים" הם פתרונות נפוצים להתמודדות עם מחוננים ומצטיינים במערכת החינוך. אלא שהראשון הוא פתרון רע (ובנוסף – לא יעיל), והשני הוא פתרון לא רע אבל לא יכול להיות פתרון גורף לשישה ימים בשבוע, חמישה שיעורים ביום. אין מנוס ממציאת פתרונות שממש עונים לצרכיהם של הילדים האלה.

לתוך ההבנה הזו נכנסה שני מס, שכתבה לי: אני מחנכת בכיתת מופ"ת, ואם למחוננת, ומחפשת מקום ללמוד בו את הנושא. משום מה לא חשבתי לכתוב פוסט כזה, אבל אני שמחה שמישהו העיר את תשומת לבי לצורך בריכוז כל המידע במקום אחד.

אם זו התמחות, איפה לומדים אותה?

האגף למחוננים ולמצטיינים מקיים שלושה מסלולים עיקריים של למידת מורים: לימודי תעודה, השתלמויות מורים וקורסי מיקרו-קרדיטציה.

הפוסט הזה עושה בהם סדר.

לימודי תעודה: התמקצעות בהוראת מחוננים ומצטיינים

לימודי התעודה מתמקדים במאפייניהם הייחודיים של מחוננים ומצטיינים ובדרכים הנכונות לטיפוחם. הם מתמקדים בילדים המחוננים והמצטיינים כפרטים וכקבוצה.

מה לומדים?

  • מחוננות כתופעה מורכבת: גישות שונות של הגדרת מחוננות בארץ ובעולם
  • מאפיינים קוגניטיביים של מחוננות ומודלים ייעודיים להוראה מותאמת
  • היבטים פדגוגיים: שיקולים בבניית תוכנית לימודים, פיתוח חשיבה, העמקה בתחומי הדעת
  • מאפיינים רגשיים והתפתחותיים, השתלבות מחוננים במסגרות ייעודיות ובמערכת הרגילה
  • חינוך חברתי וערכי במסגרות מחוננים
  • פרקטיקום – תצפיות, ראיונות ומחקרי פעולה

איך?

התוכנית נמשכת שנתיים. בכל שנה 60 שעות, יום אחד בשבוע (אחה"צ) + 15 שעות פרקטיקום. סה"כ 150 שעות במהלך שנתיים.

התוכנית מסובסדת על ידי משרד החינוך וכרוכה בתשלום של דמי הרשמה (עד 325 ש"ח לשנה).

איפה?

בשנת תשפ"א ייפתחו ששה קורסים:

מספר המקומות בכל קורס מוגבל.

למי מתאים?

  • מורים, רכזים, מנהלים ויועצים עובדי משרד החינוך, המלמדים, או מתעתדים ללמד, במסגרות למחוננים ולמצטיינים: מרכזי מחוננים ומסלולי כיתות
  • אנשי מקצוע שאינם מורים, ומלמדים במסגרות המחוננים

ההשתתפות מותנית בראיון קבלה ובהמלצת מנהל/ת.

השתלמות במרכזי פסג"ה: הוראת מחוננים ומצטיינים בכיתה ההטרוגנית

השתלמויות המורים מתמקדות במאפינייהם הייחודיים של מחוננים ומצטיינים ובמענה שיש לתת להם בתסגרת בתי הספר הרגילים.

מה לומדים?

  • מאפיינים קוגניטיביים, רגשיים וחברתיים של מחוננים ומצטיינים
  • מענים מבוססי חשיבה מסדר גבוה וחשיבותם בהוראת מחוננים ומצטיינים
  • חשיבה יצירתית בקרב מחוננים ומצטיינים
  • כלים לניהול הכיתה ההטרוגנית בדגש על מחוננים ומצטיינים

איך?

השתלמות פסג"ה בהיקף של 30 שעות, לפי מתווה אופק חדש. ההשתלמויות כוללות מפגשים פנים-אל-פנים ומפגשים מקוונים.

איפה?

במרכזי פסג"ה ברחבי הארץ. ניתן למצוא מידע באתרי פסג"ה ובקטלוג הקורסים לעובדי הוראה (הקטלוג מכיל מידע מרוב מרכזי הפסג"ה, לא כולם. המסקנה: כדאי להתעדכן באתר הפסג"ה הקרובה לביתכם). אעדכן כשתהיה רשימה סופית של מרכזים בהם תתקיים השתלמות.

למי מתאים?

  • למורים, יועצים וכל מי שפוגשים תלמידים מחוננים ומצטיינים במהלך עבודתם במערכת החינוך ומבקשים ללמוד כיצד לתת להם מענה מתאים במסגרת הכיתה ההטרוגנית
  • למורים בתוכנית "אמירים"

קורסי מיקרו-קרדיטציה: מיומנויות של הוראת מחוננים ומצטיינים בכיתה ההטרוגנית

קורסי מיקרו-קרדיטציה הם קורסים קצרים המתמקדים בלימוד מיומנות הוראה. הם כוללים למידה של המיומנות, תכנון יחידת הוראה מתאימה, התנסות ורפלקציה.

במסגרת מדיניות האגף, המבקשת לתת מענה למחוננים ולמצטיינים בכיתה ההטרוגנית (שם הם לומדים רוב השבוע) פותחו קורסי מיקרו-קרדיטציה ייעודיים.

מה לומדים?

  • קורס "לוחות בחירה ומתודת האיקס-מיקס-דריקס" – דרכים לארגון גרפי של מגוון משימות לבחירה המאפשרות מתן מענה דיפרנציאלי בכיתה. המתודה מתוארת במרחב הפדגוגי, ופרטים נוספים על הקורס ניתן למצוא כאן.
  • קורס "השאלה הקשה ביותר בהתחלה" – דרכים לפינוי זמן ללמידה עצמאית ומעמיקה עבור התלמידים המחוננים והמצטיינים, מבלי לוותר על הידע הבסיסי שנלמד בכיתה. המתודה מתוארת במרחב הפדגוגי, ופרטים נוספים על הקורס אפשר למצא כאן.

איך?

קורס מקוון של 10 שעות. ניתן לצבור עד 30 שעות בשנה לצורך גמול. מודל הלמידה כולל למידת פרקטיקה, התנסות ורפלקציה.

חשוב לדעת שיחידות הלימוד של שני הקורסים פתוחות ללמידה כל השנה למי שלא זקוקים לגמול השתלמות ומעוניינים בלמידת הפרקטיקה בלבד. למידה עם התנסות ורפלקציה שמקנה הכרת בשעות לצורך צבירה לגמול מחייבת הרשמה וביצוע השלב היישומי במהלך שנת הלימודים.

איפה?

הלמידה – בבית, ההתנסות בכיתה. ניתן גם להתנסות בלמידה-מרחוק.

למי מתאים?

למורים המבקשים ללמוד כלים יישומיים להוראת מחוננים ולמצטיינים בכיתה ההטרוגנית.

~~~

מכירים? התנסיתם? המלצות? שאלות? – בדיוק בשביל זה יש מקום כאן למטה, לתגובות…

~~~

קרדיט לתמונה: Mojca J from Pixabay

מחלף לה גארדיה

ה' המגמה וטעויות של מורים

הלקוח צודק תמיד. ילדים הם לקוחות מתמידים. הילדים שלנו, למשל, זוכרים את שתי הנקודות שהורידה להם המורה בכיתה ג (ירחם הבורא על

מחוננים צריכים אוטונומיה, הם רוצים לעשות דברים בדרך שלהם. כך הם מגלים את העולם

על החירות הזאת

"למה את אומרת שזה ערעור על סמכות? זה לא נכון!" – העיניים של נ' כמעט נעלבות, ואני יודעת שאני על תקן "שוב

2 תגובות

  1. וואו מעניין ממש! עד הפוסט הזה מעולם לא חשבתי בכלל ללמוד את התחום הזה ( מה גם שבהוראת תיאטרון אין מיקוד למחוננים), אבל זה ממש מסקרן אותי…

    1. שולי,
      אני ממש מבינה. איכשהוא נראה שהמחוננות צריכה מענה רק כשמדובר בלמידה "רגילה", כי שם רואים את הצורך באתגר. אבל הוראת תיאטרון – כמו אומנויות בכלל – היא נושא מעניין כשמדובר במחוננים.
      יש כאלה שמחוננים באומנויות – בשיחה שלי עם אלין קשטכר גיליתי שלא מעט פעמים יש להם מאפיינים דומים לאלה של מחוננים- קוגניטיבית…
      ויש שנמנעים מעיסוק באומנויות, כי זה לא התחום החזק שלהם, ויש שנמנעים כי השפה האומנותית לא ברורה להם, ובפרט תיאטרון – שיש בו משהו חושפני.
      ואל רק חלק מהסיבות לכך שחשוב לחשוף מחוננים לאומנויות (:
      בקיצור, הם מחוננים גם כשהם לומדים תיאטרון. על כל המשמעויות של זה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן